Direktlänk till inlägg 7 januari 2013

Livet med barn

Av Sara - 7 januari 2013 18:55

Innan vi fick första barnet tror jag att vi faktiskt var mentalt inställda på att vara fast i hemmet 24/7. Efter att vi flyttat hem ifrån Göteborg så fanns det ju liksom ändå ingenting att göra på kvällar och helger om man inte ville åka långt. Så det gjorde inte så mycket.


Vi har fått hjälp när vi verkligen behövt det, t ex när Sam kom och när sambon bröt armen. Och vi har kommit iväg någon kväll då och då. Nu står jag inför att försöka skaffa barnvakt för en dag och en natt, som kan sova här, men det verkar bli tufft. Får se hur jag löser det. Måste boka grejer... Hoppas på det bästa!


Min poäng är i vilket fall ändå att man ju skaffar barn för att man verkligen vill ha dem. För att man längtar efter små personer att älska och att uppfostra till bra människor. Därför är inte mitt behov av "egentid" sådär enormt stor, utan jag vet att barnen en dag kommer att bli större och kunna ta hand om sig själva. Man kan fortfarande ha en fungerande relation trots detta, det handlar ju om hur man beter sig i vardagen, små saker runt omkring. Att man inte glömmer bort varandra. Man måste faktiskt inte gå ut en gång i månaden för att få det att fungera.


I sommar är det våran 12-årsdag. Inte klokt vad tiden går fort. Att man har delat en sån stor del av varandras liv. Att man kan se sig i framtiden också. Jag kan ibland ha svårt att hålla mig till nuet (vilket både sambon och pappa kan intyga), jag vill alltid framåt. Försöker tvinga mig att stanna kvar här och uppskatta de mindre sakerna som sker nu. T ex att Leo säger "tomten är här nu, mamma måste vara glad annars får du inga julklappar" när jag några minuter tidigare skällt på honom för att han varit dum mot Sam. Att Sam drar upp min tröja och försöker stoppa in nappen i naveln och sedan munpruttar mig allt vad han kan.


Man måste kunna erkänna att det ibland är jävligt jobbigt också. Det är inte alltid puttenuttigt att ha småbarn, och folk som påstår att det är lättare att ha två än ett måste ju ha världens snällaste/lugnaste/kuvade barn. 


Vilket flummigt inlägg det blev. Jaja. Dags att yoga lite nu.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 14 januari 2013 07:31

Under natten hade jag tre drömmar som jag minns. En dröm handlade om hur besviken och ledsen jag kände mig över att aldrig få vara gravid igen. Förmodligen beror den här drömmen på att gravida Marie hälsade på igår och att vi pratade om att jag ...

Av Sara - 13 januari 2013 19:03

Ännu en helg är förbi. Förra helgen byggde far och sambon upp en halvvägg i vardagsrummet, och det var kanske tänkt att det på något sätt skulle bli färdigt den här helgen. Så blev det inte. Det får målas i veckan som kommer. Men min käre far fixad...

Av Sara - 6 januari 2013 20:17

Visst måste det skilja väldigt mycket människor emellan, vad man vill ha ut av livet? Och det har ju förändrats allt eftersom. Jag kan inte tänka mig att grottmänniskorna hade några större förhoppningar i livet, att överleva var väl nog. För hun...

Av Sara - 5 januari 2013 19:31

Nu när jag åter hittat till bloggen så får jag väl skriva av mig lite förmodar jag... På Christer idag på P3 så var det läsprofilen. Sambon tyckte att jag skulle ringa in, men det hade jag inget för. Jag förmodade att de som skulle intervjuas en...

Av Sara - 5 januari 2013 19:21

Sedan jag var liten så minns jag att jag haft tankar kring döden, då var det i samband med drömmar om troll och hissar som fastnade och senare dinosaurier som ville åt mig.    Jag undrar hur mycket andra funderar på döden och livet efter detta, u...

Presentation


Bor tillsammans med sambo och två barn (1 och 3 år) i sömnig byhåla. Jobbar som redovisningsekonom och drömmer om både nybyggnation och långresor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards