Alla inlägg den 6 september 2010

Av Sara - 6 september 2010 11:23

Ska försöka sluta besöka Familjeliv nu, åtminstone den föräldragruppen som jag varit med i sen jag blev gravid. Inget ont om personerna som är med i gruppen, men så fort jag går in där får jag en klump i magen.

Det bara pratas om alla barn som fått sina tänder, en del har typ 8 stycken redan (!), om barn som kan stå och gå utan stöd och så vidare.

När man har ett barn som inte har några tänder (men alla har envisats med att säga "de kommer när som helst!" sedan Leo var 4 månader...), som inte kryper utan tar sig fram på militärålningssättet (han kryper allt när han är 6 månader ska ni se!), som inte kan sätta sig upp, som inte kan dra sig upp, som inte klappar händerna och som inte kan stå utan stöd - så tycker man inte att det är jätteroligt att läsa om alla dessa mirakelbebisar.


Nu menar jag inte att jag tycker mindre om Leo, förstås inte, för att han inte är som de där bebisarna. Men det hade vart skönt att slippa tänka på att man är sist med allt det där i hela gruppen. Vara glad över Leo precis som han är!

Var ju inte längesen han inte ens kunde ta emot sig själv när han skulle från sittande till liggande läge, eller sen han började åla! Om han är motiverad så kan han åla jättefort!

Tänder - vad spelar det för roll egentligen? Han är inte direkt hämmad när det gäller mat - tvärtom!


Tror att han är mer inne på lyssna-titta-tänka-spåret. Han älskar att bli läst för, och han gillar sång. Han pratar som en tok (säger ju förstås inga riktiga ord, borsett från mamma och "wa-wa" (pappa?), men det har han ju hållit på med ett bra tag). Han har nyss börjat gurgla riktigt långt ner i halsen, sådär man gör om man har massa slem i halsen. Inte så mysigt!

Han har alltid gillat stående läge och har sedan länge kunnat gå med hjälp av oss, men om han får en gå-vagn framför sig förstår han inte riktigt hur han ska göra.

Och så kommer han ju förstås när man ropar på honom. =)

Visar även tydligt att han vet vad "nej" betyder, men att han skiter fullständigt i det. Om jag ser honom pilla på ett eluttag t ex, så säger jag "nej!", och då tar han bort handen - men en sekund senare ska han dit och pilla igen!


Nä, nu ska jag snart iväg till skolan, och sedan ska jag på kalas, tjoho!


Ovido - Quiz & Flashcards