Alla inlägg under september 2010

Av Sara - 21 september 2010 20:47

Som ni kanske vet så tar vi ju kort på Leo varje gång han fyller "månad" nu under hela första året, och vi tog ett kort förra veckan då han blev 9 månader.


 


Han är så otroligt söt! Men man får ta många bilder vid exakt rätt tidpunkt på dagen för att de ska bli bra... Vi tog även innan luren men då hade vi glömt kaninen så det var bara att ta nya efter luren istället. Då är han ju ändå på bäst humör. =)


Sen så tycker han att det är ganska trevligt att gnaga på det mesta (som han alltid tyckt), självklart även sängen.


   


När pappa gick för att hämta mer tvätt att hänga upp, så var det ju givet att han skulle krypa under torkställningen också!


 


Det går framåt borta i huset nu tycker jag. Jag och pappa fick lagt nästan hela golvet i kontoret, han fick borrat lite hål i väggen för eluttag och hjälpte mig med att sätta upp en lampa. Han hade även fått igång pelletspannan, så nu var det lite varmare!

Det är så oerhört tyst där ute (pannan låter inte lika mycket när det är tillräckligt med pellets i förrådet), så man blir helt ställd. Så underbart.


Ska nog lägga mig tidigt idag, måste gå upp klockan sex imorgon för att börja tidigare i skolan. Igår låg jag vaken till tolv ungefär eftersom grannarna kollade på sport eller något med öppen balkongdörr och tjoade till var och varannan minut. (Varför har man balkongdörren öppen när det är 11-12 grader ute?).


Toodles!

Av Sara - 19 september 2010 20:05

Har hållt på och flytta nu sedan förra helgen ungefär, så det står en hel del lådor, bokhyllor och annat där borta i huset. Jag började lägga golv, men insåg att jag förmodligen hade behövt ha lite springor mellan golv och list och slutade efter fyra rader för att begrunda hur jag skulle gå till väga. Pappa sa att vi får ställa något tungt på dem så att de inte buktas upp ifall de sväller, haha. Annars var han nog lite överraskad över hur duktig jag varit. Första gången jag sågat på över 10 år minsann och rakt blev det faktiskt!


Leo tycker att huset är lite läskigt, men det är klart, inte möblerat eller varmt och mysigt eller något. Hoppas han kommer trivas sen. Vi har fått upp grinden där nere, blev en annorlunda lösning än vi tänkt. Eftersom trappf*nskapet går utanför väggen så kunde vi ju inte sätta grinden i trappan. Så jag satte den i hallen istället, så både ytterdörren och trappan är avspärrat område. Sambon satte upp grinden på övervåningen, men av någon anledning så blev den monterad ganska högt över golvlisten så det får nog göras om.


I övrigt har Leo grym separationsångest just nu. Han störtlipar så fort någon "känd" försöker prata med honom - när han fick se en kompis igår så grät han så mycket där han satt i sin matstol att jag var tvungen att ta upp honom. Samma sak hände idag när vi stötte på farmorn och farfarn (fast utav någon anledning så har Leo alltid varit lite kinkig när de är med...). En mamma från Små Steg kunde hälsa på honom utan problem!

Han sover inget vidare just nu heller, vaknar under lurarna och flera gånger under nätterna. Enligt babycenters nyhetsbrev kan separationsfasen vara mellan 10-18 månader (och han är ju för sjutton bara 9 månader, huvaligen!).


Per-Johan ska börja jobba i Göteborg den 18 oktober också. Att saker och ting kan förändras så snabbt! De ringde och ville ha tillbaka honom på gamla jobbet, fast bara för 6 månader. Så vi sa väl i princip att 6 månader går fort och att det är bra med pengar. Eftersom det är långt att pendla så sover han borta varannan vecka och tar bil varannan vecka. Så det kommer definitivt bli en omställning, då jag ju fortfarande pluggar och Leo inte kan börja på dagis än. I värsta fall får jag väl ha omtentor för första gången... Kommer kanske bli lite tufft att gå hemma helt själva med Leo hela dagarna, men jag får hoppas att jag kommer in i det. Ska ju skaffa katt också, så det inte blir så ensamt om kvällarna.


Lite synd att det blir så här, men förhoppningsvis kan han få tag i ett jobb närmare så småningom.


Leo är ganska duktig på att sätta sig upp nu också! Han kan även gå med gåvagnen själv, men det är inget jag låter honom göra då han fortfarande är ganska vinglig.


Får väl ta och packa skolväskan nu kanske. Hej hopp.

Av Sara - 14 september 2010 20:16

Idag åkte jag till IKEA med en av mina systrar som bärhjälp och sällskap. Hade egentligen föreläsningar men utav någon anledning tyckte jag att IKEA verkade mer givande.

Lyckades hålla utsatt budget också! Tog upp tusen saker för att lägga ner dem igen, med orden "står inte på listan". Vilken självdisciplin! Fanns ju en miljon saker jag hade velat ha med mig. Den stora växten nobbade jag dock bara pga att den inte hade fått plats i bilen. Och så hade sambon inte blivit glad om jag hade dragit med den hem, då den inte kan stå i det kalla huset tills vi flyttar, då fryser den ju ihjäl.


Var väldigt nära att bevittna en trafikolycka på vägen hem, då en bilist inte fattade att ena körfältet var för mötande trafik och låg där och körde - när det såklart kom en mötande bil. Mötande bil fick tvärbromsa för att inte krocka, föraren såg ganska chockad ut.


Åkte till huset när vi kom hem och lastade ur grejerna, pratade lite med min nya hyresvärd som tyckte att det faktiskt är ganska bra ändå att vi installerar diskmaskin med tanke på framtida hyresgäster. Hoppas vi kan dela lite på kostnaderna dårå... Han berättade även att en granne hade haft inbrott nyligen. Och att en vit skåpbil hade stått parkerad på vår uppfart under dagen, han trodde att det var vi men det var det ju inte.. Hmm.... Nu kollade jag ju visserligen inte om något sakandes, men jag kan inte tänka mig att någon bryter sig in för att stjäla personliga saker, fanns ju inte direkt något av större värde i t ex källaren...


Och när jag väl kom hem skulle jag baka muffins till fotomötet imorgon också. Sprängande hunvudvärk hade jag också, så jag insåg att jag inte skulle orka med yogan =(

Så har dåligt samvete över att jag bara struntade i att gå, trots att jag bokat mig... Hoppas de kan ha överseende med en gång.


Leo har lyckats med att sätta sig upp igen idag! Heja heja! Nu har han alltså gjort det tre gånger på lika många dagar.


Tjohej!

Av Sara - 10 september 2010 13:36

Visst är det så att det finns många fula bebisar, men en förälder kan ju inte se att ens eget barn inte är det sötaste på jorden, eller hur? Det är ju inprogrammerat i oss att tycka att våra barn är underbara.


Jag kom att tänka på detta då en bekant på Facebook skrev något i stil med att det finns så fula bebisar, och vilken tur att hennes bebis var söt åtminstone (på fullt allvar). Jag tvivlar mycket starkt på att det finns många mammor som ser på sina barn och blir ledsna över hur fula de är!?

Är det svårt att tro att man blir förblindad av kärlek? Jag tvingar inte alla att tro och tycka att Leo är söt, det är något folk får säga själva isåfall. Och vad spelar det för roll egentligen, söt eller ful, älskad är den ju ändå.


Sökte på Google efter bilder på "fula" bebisar och ramlade in i en blogg som skrev ett hatfullt inlägg om att alla bebisar är fula. Jag undrade lite förskräckt vad det var för hemsk människa som skrivit detta, och såg att det var Alex Schulman. Självklart var det det. Jag har undvikit hans blogg läääänge och så ramlade jag in där. Han är verkligen en hemsk människa.

Om ni vill läsa hans fantastiskt nyanserade blogginlägg så finns det här.

Av Sara - 10 september 2010 13:25

Minneslista till mig själv, nu när det är helt klart att vi bara kommer att bo kvar här två helger till - HURRA!


  • Ringa elbolaget och säga upp avtalet.
  • Ringa försäkringsbolaget och byta adress.
  • Fråga nya hyresvärden vad deras elavtal går ut på och varför man inte kan teckna ett eget.
  • Fråga nya hyresvärden om fläkten i badrummet är åtgärdad, den lät som ett tröskverk när vi var där.
  • Låta pappa fixa till så att vi kan ta med vår diskmaskin.
  • Hämta nycklarna, såklart.
  • Ringa pelletsleverantören och bestämma datum för avhämtning.
  • Ta reda på hur pelletsbrännaren fungerar.
  • Skicka in adressändringen till Skatteverket.
  • Köpa en TV-antenn och montera den.
  • Flytta grejerna i förrådet först.
  • Packa. Vi har kanske packat 1/5 som det är just nu.
  • Åka till IKEA och köpa gardinstänger m m
  • Köpa kratta och lövkorg.
  • Boka kärror och flytta!
  • Flyttstäda.
  • Be folk komma och hälsa på.

Ska bli så skönt att flytta härifrån! Igår fick jag faktiskt sambon till att gå och säga till grannarna som spelade överdrivet hög musik kl 22:30. Det har inte varit lugnt här om kvällarna sen före sommaren. Hela sommaren har varit en plåga, har varit så mycket oväsen!


Ikväll ska jag ta mig ett glas vin för att fira att eländet snart är över. Jag skiter i om våra kostnader kommer att öka med en tusenlapp för att vi flyttar ut, tystnaden är värt mer än det. Och att jag måste gå på en livsfarlig väg för att ta mig till bussen. Jag ska nog göra mig känd som reflexkvinnan!


Leo slog sig ganska ordentligt när han skulle försöka resa sig mot tvättkorgen förut. Hans knän trasslade in sig i mattan och så var det dunk med huvudet i golvet. Stackarn. Han hade tydligen slagit huvudet i en spegel på Små steg också.


Nu ska jag försöka plugga lite till. Läser just nu om inomhusklimat, det är faktiskt ganska intressant. Vet dock inte hur det relaterar till min mäklarutbildning, men skitsamma. Man kan väl inte bli för allmänbildad? =)

Av Sara - 9 september 2010 20:08

   


Här är de utlovade bilderna från helgens promenad! Leo älskade gungan dag 1 och dag 2, men dag 3 var det old news och ingen protest när man slutade gunga. Synd att han tröttnar så fort på saker och ting.


Nu kryper han mer än han ålar också! Jättemysigt ju. Och så ställde han sig upp på knä med hjälp av diskmaskinen förut. Han har varit väldigt nära att sätta sig själv upp idag också, men han blir hängande på ena armen och kan inte stötta upp sig. Men det kan inte vara långt borta nu!

Han brukar krypa mot oss om vi sitter på golvet, och så kämpar han sig upp i stående position genom att ta tag i våra kläder och armar. Känns som att ganska mycket händer på kort tid nu, när ingenting hänt på så lång tid innan =)


Blä, snart är det helg. Jag ser inte fram emot helgerna längre, då jag vet att det alltid kommer vara någon granne som väsnas. Vår nye granne är nog den som kollar på sport sent på kvällarna med sina polare tror jag. Ja ja. Vi flyttar ju senast om 2,5 mån. Bara att stå ut.


Leo sov till kl 7 imorses. Hurra!

Av Sara - 8 september 2010 20:14

Idag var jag med på babysim - fast det är fortfarande utan instruktör. Var trevligt att träffa lite mammor och bebisar! Leo tyckte att det var roligast i början, sedan var det måttligt underhållande. Han förstår ibland inte att han är i vattnet, utan lutar huvudet framåt som han gör när han ligger på golvet - med en "varm"-sup som resultat. Men han blir inte ledsen för det inte!


Så mitt schema den här dagen har sett ut så här:

6:48 - klockan ringer för att väcka både oss och Leo, men Leo vill sova längre, vilket han såklart får nu när han för en gångs skull vill det

6:55 - jag går upp eftersom jag måste till skolan

7:30 - Leo vaknar

7:50 - går till bussen och åker till skolan

9:15 - Föreläsning 1

11:00 - Går tidigare från föreläsning och äter lunch

11:40 - Blir upphämtad för att följa med till babysimmet

12-12:45 - Babysim

13:15 - Föreläsning 2

15:00 - Slut på skoldag

16:00 - Möte med fotogruppen

18:30 - Bussen hem

19:05 - Hemma


Och igår så var jag på poweryoga, vilket var skoj - och jobbigare än förväntat. Mina egna yogapass var inte direkt lika tuffa... Har haft go träningsvärk överallt idag! Sen så var det TV-spelskväll med Kulturen igår kväll också, så där var jag två timmar.

Roligt att göra saker utöver skoltid nu. Sambon är lite småsur över att mina grejer krockar med hans fotbollsträningar, men vi ska nog försöka komma överens...


Leo kryper förresten allt mer nu om dagarna, men fort går det inte. Roligt ändå att han vill krypa när det går fortare att åla. Som att det är inprogrammerat att det finns ett smidigare sätt, bara man övar lite.


Efter babysimmet så fick Leo sitta i duschen medan jag duschade, och jösses vad han höll låda med alla vuxna och bebisar som var där inne. Jätteroligt! Sen när jag bytte om så kröp han bort till en tjej för att ta hennes sko. Och så brölade han som att han bajsade, men han ville bara berätta för alla att han var där, haha. Sötnos.


Jag skulle laddat upp bilder från helgpromenaden, men bilduppladdningen fungerar inte just nu så det får väl bli senare...


Av Sara - 6 september 2010 11:23

Ska försöka sluta besöka Familjeliv nu, åtminstone den föräldragruppen som jag varit med i sen jag blev gravid. Inget ont om personerna som är med i gruppen, men så fort jag går in där får jag en klump i magen.

Det bara pratas om alla barn som fått sina tänder, en del har typ 8 stycken redan (!), om barn som kan stå och gå utan stöd och så vidare.

När man har ett barn som inte har några tänder (men alla har envisats med att säga "de kommer när som helst!" sedan Leo var 4 månader...), som inte kryper utan tar sig fram på militärålningssättet (han kryper allt när han är 6 månader ska ni se!), som inte kan sätta sig upp, som inte kan dra sig upp, som inte klappar händerna och som inte kan stå utan stöd - så tycker man inte att det är jätteroligt att läsa om alla dessa mirakelbebisar.


Nu menar jag inte att jag tycker mindre om Leo, förstås inte, för att han inte är som de där bebisarna. Men det hade vart skönt att slippa tänka på att man är sist med allt det där i hela gruppen. Vara glad över Leo precis som han är!

Var ju inte längesen han inte ens kunde ta emot sig själv när han skulle från sittande till liggande läge, eller sen han började åla! Om han är motiverad så kan han åla jättefort!

Tänder - vad spelar det för roll egentligen? Han är inte direkt hämmad när det gäller mat - tvärtom!


Tror att han är mer inne på lyssna-titta-tänka-spåret. Han älskar att bli läst för, och han gillar sång. Han pratar som en tok (säger ju förstås inga riktiga ord, borsett från mamma och "wa-wa" (pappa?), men det har han ju hållit på med ett bra tag). Han har nyss börjat gurgla riktigt långt ner i halsen, sådär man gör om man har massa slem i halsen. Inte så mysigt!

Han har alltid gillat stående läge och har sedan länge kunnat gå med hjälp av oss, men om han får en gå-vagn framför sig förstår han inte riktigt hur han ska göra.

Och så kommer han ju förstås när man ropar på honom. =)

Visar även tydligt att han vet vad "nej" betyder, men att han skiter fullständigt i det. Om jag ser honom pilla på ett eluttag t ex, så säger jag "nej!", och då tar han bort handen - men en sekund senare ska han dit och pilla igen!


Nä, nu ska jag snart iväg till skolan, och sedan ska jag på kalas, tjoho!


Presentation


Bor tillsammans med sambo och två barn (1 och 3 år) i sömnig byhåla. Jobbar som redovisningsekonom och drömmer om både nybyggnation och långresor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards