Direktlänk till inlägg 26 januari 2011

En olustig början - av Lemony Snicket

Av Sara - 26 januari 2011 20:12

Visst låter Lemony Snicket som godis? 

Hursomhelst.. Jag har tänkt läsa åtminstone den första boken ända sedan jag såg filmen för massa år sedan. Tänkte att böckerna säkert är bättre än filmen, för jag såg en viss potential.


Efter att nu läst ut boken, så inser jag att filmen och boken stämmer ganska bra överens i kvalitet. Det fanns delar i filmen som jag inte gillade, och de är exakt samma som i boken.


T ex så ogillar jag att Sunny (bebisen) säger sina bebisspråksord, som genast översätts till något menfullt. Man får alltså inte alls använda sin egen fantasi till att luska ut vad det kan betyda. Och allt hon gillar, är att bita. Hon är en mycket märklig karaktär. Som om författaren tror att allt bebisar med tänder gör är att bita i saker och ting.

Sen så ogillar jag att författaren slänger in (vad han verkar anse är) svåra ord, för att sedan direkt förklara vad de betyder. Visst, jag är visserligen vuxen och har ett större ordförråd än ett barn, men vissa ord känns överdrivet att förklara. Och det finns svåra ord i vuxenböcker också, och om man inte förstår så får man ju knappast en förklaring av författaren....


Jag är lite tveksam till om jag ska läsa andra boken också. Den var ju extremt lättläst, men jag tror nästan att de ovanstående delarna avskräcker mig lite. Om jag hade varit barn så kanske jag inte hade tänkt lika mycket på dem.


Så den här boken får max 3 av 5.

 
 
brightnights

brightnights

8 februari 2011 17:34

fin blogg, kolla gärna in min! :)

http://brightnights.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 14 januari 2013 07:31

Under natten hade jag tre drömmar som jag minns. En dröm handlade om hur besviken och ledsen jag kände mig över att aldrig få vara gravid igen. Förmodligen beror den här drömmen på att gravida Marie hälsade på igår och att vi pratade om att jag ...

Av Sara - 13 januari 2013 19:03

Ännu en helg är förbi. Förra helgen byggde far och sambon upp en halvvägg i vardagsrummet, och det var kanske tänkt att det på något sätt skulle bli färdigt den här helgen. Så blev det inte. Det får målas i veckan som kommer. Men min käre far fixad...

Av Sara - 7 januari 2013 18:55

Innan vi fick första barnet tror jag att vi faktiskt var mentalt inställda på att vara fast i hemmet 24/7. Efter att vi flyttat hem ifrån Göteborg så fanns det ju liksom ändå ingenting att göra på kvällar och helger om man inte ville åka långt. Så de...

Av Sara - 6 januari 2013 20:17

Visst måste det skilja väldigt mycket människor emellan, vad man vill ha ut av livet? Och det har ju förändrats allt eftersom. Jag kan inte tänka mig att grottmänniskorna hade några större förhoppningar i livet, att överleva var väl nog. För hun...

Av Sara - 5 januari 2013 19:31

Nu när jag åter hittat till bloggen så får jag väl skriva av mig lite förmodar jag... På Christer idag på P3 så var det läsprofilen. Sambon tyckte att jag skulle ringa in, men det hade jag inget för. Jag förmodade att de som skulle intervjuas en...

Presentation


Bor tillsammans med sambo och två barn (1 och 3 år) i sömnig byhåla. Jobbar som redovisningsekonom och drömmer om både nybyggnation och långresor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards