Alla inlägg den 3 augusti 2010

Av Sara - 3 augusti 2010 19:17

Jag försökte mig på att besvara frågorna tidigare idag, men kände mig nödgad att fundera lite till.. Detta är alltså tredje delen i O:s utmaning.


1. Hur skulle du definiera en chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?

Jag har läst många chick-lits i mina dagar, men läste dem oftare förr än nu. Jag tycker att en chick-lit kännetecknas av en handling som är lätt att följa och ofta lätt att förutse, som handlar om hjärta och smärta. Oftast är huvudpersonen någon tjej som jobbar inom PR och som på slutet hittar en bra kille, ibland har hon någon tjock/ful/knepig väninna också.

Jag har nästan läst alla Marian Keyes böcker, men tröttnade till slut efter att ha läst "Är det någon där?", när jag kände att hon inte kunde tillföra mig något nytt.

En annan författare jag läst en del av är Jane Green, samt Helen Fielding (Bridget Jones på spaning var lite väl mycket enligt mig...). Jag kan läsa en chick-lit om jag har en period då jag inte orkar anstränga hjärnan alltför mycket.


2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.

De enda jag kunde komma på förut var Sagan om ringen-böckerna, där det är begravningar, kröningar, bröllop och diverse festligheter som sker nästan hela tiden. Har nog inte kommit på någon mer sen dess..


3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut.Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?

Det här har jag funderat på hela dagen! Jag var tvungen att leta upp någon slags definition på en anti-hjälte, och jag tycker att det minst sagt är luddigt!

Någon som inte egentligen vill vara hjälte, men som ändå anses vara en kanske? Någon som ständigt misslyckas, men på något sätt ändå klarar biffen?

Wikipedia nämner Kalle Anka och Arthur Dent som exempel.


Kan definitivt se hur båda ovannämnda passar in i den beskrivningen isåfall!


4. Dela med dig av ett citat  som på något sätt anknyter till böcker och författare!

Jag undrar om det kan vara en fras i en bok, eller måste det vara en fras som uttalats utanför böckerna?


" Ett hem utan böcker, är en kropp utan själ (M T Cicero)


Liknar ett stycke i "Ängelns lek", som handlar om att böcker är besjälade, en fin tanke!

 

Ovido - Quiz & Flashcards