Alla inlägg den 11 augusti 2010

Av Sara - 11 augusti 2010 20:35

Femte delen i O:s utmaning innehåller bokstaven E.


1. En Evergreen är en sång som är tidlös och ständigt aktuell. Vilka böcker skulle du kategorisera som evergreens?

Jag undrar om Harry Potter borde kunna räknas hit? Boken utspelar sig under något obestämt årtioende och har inte direkt fokus på detaljer kring världssituationen, men tar ändå upp krig och folkmotsättningar på ett bra sätt, t ex genom att använda Death eaters som "de onda". Är nog inte så bra på att läsa samhällskritiska böcker överlag.


2. Vilka länder från Europa läser du mest böcker ifrån? Finns det något land du aldrig läst en bok från?

Med tanke på hur många länder det finns i världen så är jag helt säker på att jag missat väldigt många länder. (Förmodligen större delen av Afrika och Sydamerika)

Om man ser lite allmänt på mitt läsande så läser jag nog mest brittiskt och svenskt, men kan slå till med lite norskt, finskt, japanskt och indiskt om jag hittar en bok som verkar intressant.


3. Vilka är dina europeiska favoritförfattare?

J K Rowling, John Ajvide Lindqvist, Terry Pratchett, Carlos Ruiz Zafón för att nämna några.


4. Jag (dvs O) har nyss varit i Egypten. Berätta om en bok som har anknytning dit.

Jag kan nog inte komma på en bok som har anknytning dit som jag läst tyvärr.

Av Sara - 11 augusti 2010 20:13

Såvida ingenting extraordinärt händer, så skrivs kontraktet för huset på söndag. Vi ska alltså hyra ett gult trähus på landet! Hurra!


Jag har gjort en lista på för- och nackdelar, men fördelarna väger sannerligen tyngst. Framförallt det att man kan ha öppet när som helst, utan att tänka på att grannen är ute och röker, eller att en bil startas på gårdsplanen, att barnen springer runt och leker rövare utanför osv. Och att musik endast kommer spelas när VI väljer det.


Det är ett stort hus! Det är 3-4 sovrum och totalt 5 rok med källare, med massvis av förvaringsutrymmen. Vi har bestämt att sovrummen får vara på övervåningen, och så får det lilla rummet där nere vara bibliotek och det andra får vara provisoriskt lekrum tills vi kan inreda det som gästrum.

Trädgården till är också jättestor och innehåller diverse fruktträd. Trädgården gränsar till dels en åker och dels grusvägen. Utsikten från köksfönstret är ett vidsträckt vetefält - precis som jag drömt om.


Vi hoppas få flytta ganska snabbt, men det beror ju på hur lång tid det tar för får nuvarande hyresvärd att hitta nya hyresgäster. Uppsägningen ska lämnas in den här veckan, så han har nog inte börjat leta än.


Det kommer att bli lite pyssel kring logistiken, då sambon förhoppningsvis ska börja jobba snart samtidigt som jag går i skolan. Det finns en busshållplats, men för att komma dit måste man gå/cykla på en ganska tungt trafikerad väg ett par kilometer och det känns inte så kul. Vi får se hur vi löser det, det får lösa sig! När jag börjar jobba så kommer vi definitivt behöva ha två bilar, då Leo ska skjutsas och hämtas på dagis. Som mäklare har man ju inte direkt ett 7-16 arbete.


Vi ska dessutom skaffa katt! Har redan sett ut en katt jag vill ha, som är 8-9 år gammal och verkar vara helt underbar. Senare så kommer vi nog skaffa en kattunge också, om vi tycker att det fungerar bra.


Så.. Det känns ganska bra just nu, måste jag säga. Hus på landet, jag kommer ha jobb efter skolan, sambon ska på arbetsintervju i morgon. Happy days!

Enda jobbiga är ju att nu måste man packa de där jäkla lådorna igen, var mindre än ett år sedan sist... Suck och stön. Men sen så håller vi oss förhoppningsvis kvar där ute. Man får ju till och med plats för ett syskon där... Haha.

Ovido - Quiz & Flashcards