Alla inlägg den 6 augusti 2010

Av Sara - 6 augusti 2010 15:52

Köpte nya skor i våras, eftersom mina älskade Converse sedan länge borde gått i graven (stora hål i hälarna, känner ju nästan asfalten) och de jag köpte förra året är dels smutsiga (de var vita innan) och dels väldigt små (beror det på att jag tvättade dem?).

 

Köpte ett par sådana här (fast med blått istället för grönt):

De heter tydligen Saucony Jazz. Fint namn va? De kostade en slant dessutom. Tror jag började använda dem i april. I juni så var sidorna redan sönderskavda inuti, men jaha, jag har ju gått en del.

Och nu har det ösregnat flera dagar och skorna blir DÖDSFÄLLOR! Så fort det kommer vatten på sulorna så far de all världens väg och kan inte behålla fotfästet för fem öre! Jag har varit på väg att halka och slå ihjäl mig både här på kontoret, på bussen och andra trevliga ställen där folk finns.

Sista gången jag lägger mycket pengar på skor säger jag!

(Om det inte är Converse, för dem har jag älskat.)

Av Sara - 6 augusti 2010 15:34

Fjärde delen är på bokstaven D!

 

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?

Jag är inte särskilt förtjust i deckare. Jag har läst en del av Agatha Christie i mina dagar och tyckte att de var bra, vad jag skulle tycka nu vet jag inte. Har läst Mankell också, men känner att så många deckare är uppbyggda på samma sätt och man kan oftast lista ut vem mördaren är.

Å andra sidan så finns det ju många böcker som skulle kunna klassas som deckare, så fort det finns ett mysterium att lösa, eller? Isåfall är ju t ex Den besynnerliga händelsen med hunden om natten och kanske även Da Vinci-koden deckare? Men klassiska deckare som det skyltas om i pressen, nej tack.

 

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?

Jag har bara sett en pjäs i hela mitt liv, och det är Dockhem. Den har jag inte läst. Hade gärna läst något av Shakespeare i framtiden dock.

 

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?

Jag älskar True Blood, fast jag blev grymt besviken när jag läste den svenska utgåvan (som ej korrekturlästs innan den trycktes, jag hade kontakt med förlaget som bad om ursäkt, vilken grej!). Så där är serien mycket bättre.

Jpod har jag läst och tyckte att boken var helt okej, serien mäktade jag inte med.

Glömde ju av Dexter! Älskar serien men har inte kommit mig för att läsa någon av böckerna än, är nog rädd för att bli besviken åt endera hållet..

 

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.

Alla Harry Potter-böcker utspelar sig ju på ett helt år, så där finns alltid december med.

Ängelns lek har en del av handlingen som utspelas på vintern. Man får höra om en frusen sjö och spår i snön, men mycket mer än så tog jag nog inte till mig.

Även Människohamn har en del som utspelar sig på vintern, då skärgården ligger frusen. Mycket bra bok!

 

5. Det har skrivits en del om att rensa bokhyllor och göra sig av med böcker i bokbloggar de senaste veckorna. Finns det någon bok som är en riktig dyrgrip och som du aldrig skulle göra dig av med?

Tror att den dyraste bok jag äger kostade ca 300 kr, en av Harry Potter-böckerna som gavs ut av Arthur A Levine Books. Tyvärr har jag inte alla HP-böcker från samma förlag, så det ser lite knasigt ut i bokhyllan. Drar mig oftast för att köpa såpass dyra böcker.

Ovido - Quiz & Flashcards