Alla inlägg den 24 augusti 2010

Av Sara - 24 augusti 2010 14:04

Jag börjar med att säga att jag inte skriver detta för att hetsa upp någon, detta är bara mina egna personliga åsikter som jag känner för att vädra lite.


Leo slutade ju amma vid ca 10 veckor, eftersom han aldrig fattade riktigt hur man gjorde. Det finns så många som tjatar om att amning ger trygghet osv, men jag tror inte att Leo är en otrygg person - tvärtom! Han har sovit i eget rum sedan han var 3 månader, och han har sovit hela nätter sedan han var 5 månader. Vi började introducera läggningsrutiner kring 2 månader, för att göra dem lite fastare runt 3 månader.


Det finns så många som inte tror på rutiner, utan bara viftar bort det och säger att barn styr själva och till det som blir bra. Samma personer tror inte på utvecklingssteg, utan att barn är barn. Men när det ändå finns bevis för att de flesta barn blir kinkigare under en viss period, är det verkligen så svårt att greppa att det är en utvecklingsperiod? Inte att det helt enkelt går lite upp och ner? Det är mycket lättare att acceptera lite gnäll när man vet att det snart tar slut.


Jag tror att rutiner skapar trygghet för barn, och att veta att mamma och pappa finns när man behöver dem. Jag låter inte Leo gråta sig till sömns, har försökt det en gång och det fungerade inte alls (5 mm). Som det är nu så lägger vi honom och han somnar, man behöver gå in högst 2 gånger och säga att det är dags att sova.


När jag funderade över amningen i början, så insåg jag hur svårt det säkert är att vänja barn vid att inte amma om nätterna eller amma sig till sömns. Det var ju exakt det Leo gjorde i början, somnade vid bröstet. När han sedan fick ersättning så började han självmant äta mer sällan på nätterna. Jag tycker att det är oerhört skönt att ha sluppit den avvänjningsperioden, som jag vet många befinner sig i just nu i mitt forum.


Och visst var det mysigt att Leo sov i famnen, men inte alls särskilt kul när man insåg att det BARA var där han ville sova till slut. Och det känns skönt att han kunde sova i egen säng hyfsat tidigt, då det också verkar svårt att vänja barn av med att sova hos föräldrarna. Har läst om föräldrar som har 4-åriga barn i sängen fortfarande och som inte vet hur man ska ta sig ur situationen.


Det var nog det jag hade att säga om ämnet... Och det finns säkert folk som inte håller med mig, utan tycker att barn ska få amma tills de blir vuxna och sova i ens säng tills de flyttar hemifrån eftersom det är så mysigt. Jag uppskattar att få sova själv med min sambo i sängen iallafall.

Ovido - Quiz & Flashcards